Detalji
Pokušaj da se umjetničkom riječju opišu detalji, oni što vjerno ilustruju stvarnost i mogu djeci, koja su tek rođena, prenijeti snažnu poruku - sliku utisaka koji su motivisali pisca, pokazao se veoma uspješnim kod nekolicine izabranih, onih čija se imena lako pronalaze među dobitnicima svjetski priznatih književnih nagrada. Takav uspjeh postigla je Doris Lessing, recimo. Ubjedljivo realna, u romanu Rascjep, impresivna je slika stvarnosti od koje strepimo, mada je, u romanu, sve nestvarno i podsjeća na san, namerno zadržan u podsvijesti djevojčice ispunjene strahom, još od ranog, zamagljenog djetinjstvua. Teško se razdvajaju san i java, svijest i podsvijest, ali umjetnici je uspelo: njezin tekst izaziva intenzivna osjećanja straha, jeze, otkrovenja, slutnje... Osjećanja su intuitivne su prirode, ali - govore. Intuiciju kao izvor spoznaje niko danas ne spori. Tako se pomenuto umjetničko djelo uzdiglo na nivo, ne samo umjetničke riječi, već i filozofski jasne spoznaje, u vezi sa vremenom u kojem se živi, kao i onim koje stiže ili koje je prošlo. U ubjedljivo opisanim detaljima prelomljenim kroz vlastitu svijest, na način na koji ih ta svijest percipira, ukršta se prošlost, sadašnjost i budućnost. U tačkama ukrštanja skriva se istina, umjetnička, ona od koje bi svi da pobjegnu, ali teško se od nje može pobjeći. Zašto se, uopšte, bježi?