Detalji
Violator i Ona govori su dva teksta Ivana Vidića iz prve polovice 1990-ih od kojih je Ona govori bio objavljen u časopisu Ka/Os, a Violator nigdje do sada.
Violator je duža novela ili kraći roman - teško je i nepoželjno
o tom ludom tekstu pametovati jer je, baš kao i lirska proza Ona govori - teško odredljiva žanra, roda i granica.
Junak Violatora završava u ludnici, ali to za njega nije kazna, dapače, kao da se tek tu, nadziran i kontroliran, osjeća potpuno slobodan, čak društveno aktivan, on predvodi bune i revolucije, cereka se i baš dobro zabavlja - kad ne pati.
Različitost svijeta onkraj gumenih i mekih zidova ludnice je malena, nebitna, pa se Violator alegorijski proteže sve do u naše domove i glave. A kategorije unutarnjeg i vanjskoga se nevidljivo miješaju, kao infuzija i krv.
Violator govori i škrguće o slomljenim dušama i zubima
- i o korijenima njihovih lomova - začuđuje nas i iščašuje pogled na svijet, centrifugira zdrav razumdok ga ne provali kao konstrukciju klimavih temelja, zahrđalih i nestabilnih skela na kojima, dok vjetar udara i jača, ekvilibriramo.
Vidićeva poetika je začeta u ognjici njemačkog romantizma, u nju je onda pod visokim tlakom ubrizgana ruska strast, revolucionarni zanos i socijalna osjetljivost, a sve ne bi li se junačka bitka s aždajom nihilizma dobila. Figure Prokletog pjesnika, Ukletog Holandeza i Generatora kaosa u njegovu se tekstu meko gnijezde, baš kao i humor na oštrici apsurda koji bljesne kao nož i ironijski nas cimne i odmakne od prijetnje ludilom i mrtve ozbiljnosti. Violator je tekst koji mijenja.
Ona govori je ljubavna lirska proza, svjedočanstvo euforije
- da ne kažemo ljubavnog ludila - pa je pomaknuta logika i sintaksa njezin eko-materijal - jer ljubav nema interpunkcije.
Brdo slika i emocija putuje svemirom, Ivan Vidić je maleni izbor složio u ljubavni monolog - samo za vaše oči i srce.