Knjiga je namijenjena djelatnicima u predškolskim ustanovama, učenicima i studentima kojima će rad s malom djecom biti struka, te svima koji na razne načine skrbe o maloj djeci. U priručniku se - kroz brojne primjere iz prakse - valorizira polazište da se dijete ponajbolje razvija, mijenja i uči kroz vlastito djelovanje, u interakciji s okruženjem. U knjizi je, prije svega, riječ o tri bitna činitelja spomenutog procesa: o djeci i njihovim istraživanjima do šeste godine; o važnosti osobe odgajatelja te o predmetima i pojavama koje djeca istražuju (otpadni i odloženi materijali, zvuk, boje, svjetlost; istraživanje okoline, prirode; voda i pijesak, igre u pješčaniku, brašno, tijesto, glina i plastelin, magneti).
IZ PREDGOVORA
Prihvaćajući činjenicu postojanja, ogromne i gotovo neiscrpive želje malog djeteta da istražuje, raspoređuje, postavlja predmete u međusobne odnose, otkriva, čuvstveno i spoznajno doživljava... prihvatili smo i u praksi provodili taj aspekt dječjeg razvoja i oblikovanja kao prioritetni. Na tim istraživačkim elementima nalazile su se i rješavale situacije nesklada između djeteta i elemenata njegova djelovanja, interno i eksterno prerađivanje doživljenoga i iskušanoga, za što je samo dijete pronalazilo i označavalo simbole među predmetima svoga djelovanja. U prirodno nastaloj ekspresiji događalo se stalno kretanje, od čina do zamisli, i obrnuto, te osposobljavanje djeteta da iz svog mozga uključi, kako se slikovito i informatičkoj eri primjereno, izrazio jedan šestogodišnjak, ideje i zamisli za dalje dječje djelovanje i kreiranje.
IZ SADRŽAJA
- PREDGOVOR DRUGOM IZDANJU
- I. O ISTRAŽIVANJIMA DJECE TIJEKOM PRVIH ŠEST GODINA
- Uvod
- Neodoljiva potreba za istraživanjem
- Rješavanje problema kroz djelovanje
- Simbolizacija, semiotične naznake
- Riječi i akcija
- Slika o sebi
- II. ODGAJATELJ U DJEČJEM ISTRAŽIVANJU I IZRAŽAVANJU
- Kakav odgajatelj?
- Odgajatelj u spontanoj i izazvanoj eksploraciji i ekspresiji djece
- Partnerstvo
-III. PREDMETI I MATERIJALI ISTRAŽIVANJA I IZRAŽAVANJA
- Ponude materijala
- Slobodno i vođeno u istraživanju i izražavanju djece
- Prema sadržajima kulturnih ostvarenja
- IV. OTPADNI I ODLOŽENI PREDMETI I MATERIJALI U RUKAMA DJECE
- Kutija puna predmeta
- Kartonska ambalaža
- Dijelovi sitnih aparata i alati
- V. ISTRAŽIVANJE ZVUKOVA
- Poticaji odgajatelja
- VI. BOJE I BOJENJE - ISTRAŽIVANJA I PRIJELAZ NA IZRAŽAVANJE BOJAMA
-Susret s likovnim djelima
- VII. OGLEDI O SVJETLOSTI
- Lom svjetlosti
- Napraviti dugu
- Pomicanje svjetlosti
- VIII. OKRUŽENJU USUSRET
- Što posjetiti?
- Pripreme i ostvarenje posjeta
- Zaključne misli
- IX. PRIRODNINE I PRIRODA
- Poticatelji istraživanja i izražavanja djeteta
- Uzgoj bilja
- Ogledi s biljkama
- Sadnja cvijeća i povrća
- Povrtnjak i cvjetnjak
- Dodir s prirodom izvan vrtića
- Posjet vrtovima, voćnjacima, vinogradima i njivama
- Seosko domaćinstvo
- Životinje donesene u vrtić
- Životinje u knjigama, enciklopedijama, albumima
- Verbalni sadržaji vezani uz doživljaj prirode
- Odjeci s dječjih ljetovanja i zimovanja
- X. KOMBINIRANE IGRE PRERADE
- Gradnja kuće i uspoređivanje visina i duljina
- Gradnja - tlocrt - gradnja
- XI. VODA I PIJESAK
- Voda - primamljiv element dječje igre i istraživanja
- Uvjeti za igre vodom
- Predmeti za igre vodom i istraživanje
- Iskustva i zapažanja o istraživanjima u igri s vodom
- Spajanje posuda
- Odgajatelj u dječjim istraživanjima vodom
- Odgajateljev poticaj za strukturiranje aktivnosti
- XII. PIJESAK I PJEŠČANIK
- Pješčanici
- Predmeti za igre u pijesku
- Spontane igre u pješčaniku
- Potaknute aktivnosti
- XIII. BRAŠNO, TIJESTO, GLINA, PLASTELIN
- Slobodna istraživanja i otkrivanja
- Spontane dječje simbolične tvorevine i naznake
- XIV. PRIVLAČNOST MAGNETA
- Istraživačka ostvarenja i mogućnosti
- Ogledi s magnetom
- Magnet kao sredstvo diferenciranja, grupiranja, nizanja
- POGOVOR
- LITERATURA
Learn More