Detalji
Ovaj rukopis predstavlja značajan doprinos na polju
pedagogije, ulazeći u širi kontekst metodoloških koncepcija vrednovanja pedagoškog rada
škole kao odgojno-obrazovne ustanove. Knjiga je interdisciplinarnog karaktera, jer povezuje
više znanstvenih oblasti integriranih kroz fenomen kvalitete i njenog vrednovanja u školi,
koja je ključni fokus bavljenja autora. Posebno mjesto i važnost autor pridaje kvaliteti ne
samo nastavnog nego ukupnog pedagoškog rada u školi, koji obuhvaća širi korpus elemenata
za vrednovanje pedagoških procesa, stanja, ishoda i sl. koji se manifestiraju u sustavu rada
odgojno-obrazovne ustanove. Pored toga, knjiga predstavlja iskorak u suvremenom pristupu
metodologiji vrednovanja kvalitete, tretira različite aspekte moderne logike pedagoške
prakse i stvara jasan uvid u povezanost kvalitete odgojno-obrazovnog i nastavnog rada.
Knjiga se pojavljuje u vrijeme kada su u Bosni i Hercegovini aktualne reforme svih razina
institucijskog školstva, te pruža nove spoznaje o formama evaluacije kvalitete pedagoškog
rada svih sudionika u sustavu odgojno obrazovne ustanove kao što je škola. Pored toga što
smatram kako ova knjiga predstavlja neuobičajeno i poticajno akademsko i stručno djelo,
koje je korisno svima koji se bave ili se planiraju baviti pedagoškim i nastavnim radom u
odgojno-obrazovnom sustavu, ona je naročito vrijedna stručnim suradnicima pedagozima idefektolozima, kao i direktorima zbog upravljanja i nadzora kvalitete pedagoškog rada škole.
Imajući u vidu činjenicu da se razvoj naučnog života i univerzitetskih studija u suvremenom
svijetu odvija veoma brzo i pred sve svoje aktere postavlja cijeli niz ozbiljnih zahtjeva, u
nastavnoj i pedagoškoj praksi, svakim danom javljaju se i novi izazovi kako pred nastavnicima
tako i pred učenicima i roditeljima. Zbog toga se nameću i same potrebe za razvojem sve više
novih i moderno obrazovanih kadrova, kako za istraživački rad u znanosti, tako isto i za rad u
struci različitih profila profesionalnih zanimanja. Znanstveno-istraživački rad i obrazovni rad
usko su povezani i neraskidivi. Bez kvalitetnog znanstvenog rada ne može biti ni
odgovarajućeg kvaliteta obrazovnog rada, naročito promatrano u kontekstu pedagogije, koja
konstantno traga za novim odgovorima na mnoga pitanja iz same pedagoške prakse i čiji je
cilj stalno unaprjeđenje kvalitete u odgojno-obrazovnom radu.
Koncept rukopisa konstruiran je iz dva smisleno povezana dijela. Prvi dio predstavlja
teorijsku elaboraciju kvalitetne škole, školske dokimologije i sl., dok drugi dio predstavlja
susret s metodičkom praksom, koji pored teorijske elaboracije obuhvaća i koncepte i modele
predstavljene kroz priloge iz same nastavne prakse. Jedno od važnih pitanja koje zauzima
posebno mjesto u knjizi je bavljenje upravljanjem procesima kvalitetne škole. Autor jasno i
nedvosmisleno pruža odgovor na ključno pitanje, koje se odnosi na kriterije kvalitete
vrednovanja pedagoškog rada škole kao i kriterije vrednovanja kvalitete nastavnog rada.
Pored teorijskih elaboracija koje se oslanjaju na kvalitetnu školu i školsku dokimologiju, autor
je u prilozima rukopisa ponudio brojne inventare, instrumente, baterije testova, nastavne
pripreme, skalare, upitnike, grafikone, skice i mape kako bi samim studentima približio uvid u
pedagošku i metodičku praksu, ali kako bi ih ponudio i samom nastavnom osoblju i stručnim
suradnicima zbog olakšavanja rada u pedagoškoj i nastavnoj praksi. Posebnu pažnja autor u
knjizi posvećuje pisanju programa za nastavni i pedagoški rad. U tom kontekstu, autor je
ponudio primjere godišnjih programa rada direktora, stručnih suradnika pedagoga i
psihologa, defektologa, te istaknuo primjere godišnjeg programa rada nastavnika. Značajan
dio rukopisa autor je posvetio i metodologiji izrade godišnjeg programa rada škole, koji je po
uzoru na model Pedagoškog zavoda Tuzlanskog kantona predstavio u kontekstu važnog dokumenta bez kojeg je nezamisliv rad škole.