Detalji
Jedna od najvažnijih postavki u cijelom ovom ogledu jest važnost razgovora odgajateljica s djecom - čak i onom najmanjom - kao s razboritim osobama. Autorice predlažu odgajateljicama da se služe ljubaznom, izravnom, činjeničnom i otvorenom komunikacijom s djecom - bez potrebe za prolijevanjem suza ili mrgođenjem. Svjesnu su da se sa svime što su napisale može pretjerati i da se kadšto može učiniti da jedan prijedlog proturječi drugom. Ali nema jednostavnih, lako primjenljivih formula kojima bi se moglo riješiti složenosti poučavanja male djece. No njihova praksa, kao i praksa mnogih njihovih kolegica, uvjerila ih je da je rano djetinjstvo najpovoljnije razdoblje da se djeci pomogne postići socijalnu kompetenciju u jednoj od sastavnica tradicionalne abecede pedagoškog diskursa - u interpersonalnim odnosima.
Iz predgovora
U ovoj smo knjizi pokušali potaknuti odgajateljice i učiteljice da promatraju individualnu socijalnu dinamiku koju djeca iskazuju u djetinjstvu i da dobro o njoj razmisle. Osim toga, predlažemo da razmisle i o općem socijalnom ustroju svojih grupa i razreda i programima koji čine okvir socijalnih interakcija unutar njega.
Ljudi većinu svog života provode u društvu drugih ljudi. Temelji sposobnosti djelotvornog funkcioniranja u socijalnim kontekstima polažu se u prvih pet ili šest godina života. Praksa pokazuje da je upravo to razdoblje najbolje vrijeme za pomoć djeci u ovom velikom razvojnom izazovu. Kad djeca počnu provoditi velik dio svog vremena u grupnom okružju, odraslima se pruža jedinstvena mogućnost da pridonesu procesima izgradnje čvrstih temelja socijalnog učenja djece. Predlažemo da se socijalni razvoj uključi u ocjenu (formalnu i neformalnu) razvitka i učenja pojedinog djeteta u djetinjstvu. Zbog toga smo dopisali dodatak kao okvir pristupa ocjeni socijalne kompetencije.
Predlažemo i da ocjene djelotvornosti i primjerenosti programa namijenjenih djetinjstvu uključe i promatranje toga koliko mogućnosti djeca imaju za socijalnu interakciju te koje su se odgojne strategije relevantne za socijalnu kompetenciju primijenile. Evaluacija bi trebala uključiti i utjecaj odgojno-obrazovnih programa i materijala kojima se promiče socijalni razvoj djece.