Detalji
Empirijsko istraživanje o odnosu prosvjetnih vlasti prema školama (analizirano kroz pisanu komunikaciju), te o složenom položaju učitelja koji je istodobno realizator programa prosvjetne hijerarhije, ali i osoba koja s učenicima taj program ostvaruje kao cjelovito biće koje misli i osjeća i koje je u životu svakoga od nas ostavilo poseban trag. Posebnost knjige su dijelovi (Pogled izbliza) u kojima učitelji/ce izravno govore o svojoj motivaciji pri odabiru zanimanja, o odnosu učitelj-učenik, o položaju učitelja kao izvršitelja, o sindromu izgaranja, suradnji s kolegama/icama u školi, o utjecaju ravnatelja na njihov rad te o odnosu s roditeljima učenika.
IZ RECENZIJA
U pokušaju razumijevanja položaja učitelja - kao mjesta susreta zahtjeva prosvjetne hijerarhije i njihove realizacije u odgoju kao međuljudskom odnosu - autorica analizira dva aspekta: subjekte i sadržaje komunikacije unutar prosvjetne hijerarhije i učitelja, tj. njegovo iskustvo, stavove i mišljenja.
Proučavajući hijerarhijski odnos s jedne strane, a međuljudski odnos s druge, autorica zaključuje da su hijerarhijski odnosi s njegovanjem odnosa podređenih i nadređenih neadekvatni za odgojno-obrazovnu djelatnost, jer učitelji očekuju da budu sudionici donošenja odluka, da ih se konzultira i dade mogućnost utjecaja. U protivnom, oni se otuđuju od svoje ustanove koja bez njihove lojalnost i privrženosti ne može ostvariti svoje ciljeve. Uočavanje osobe učitelja kao značajnog činitelja uspješnosti cjelokupnoga odgojno-obrazovnog sustava je neupitno, a zanemarivanje te činjenice od strane prosvjetne hijerarhije neće tu važnost umanjiti.
Prof. dr. sc. Jasminka Ledić
Aktualnost teme ove knjige je ogromna. Naime, u suvremenim uvjetima funkcioniranja odgojno-obrazovnog sustava suočeni smo s rastućim trendom poimanja škole kao stroja koji melje osobnost učenika ali i učitelja. Udaljena miljama od svoje temeljne oznake odgojno-obrazovno ustanove, škola se, nažalost, sve češće pojavljuje u ulozi generatora niza problema s kojima se mladi susreću. Na učitelji se pritom nerijetko lome koplja i olako mu se pripisuju svi grijesi struktura čiji je on reprezent.
Knjiga Snježane Pejović predložak je za reafirmaciju položaja, uloge i značaja učiteljske profesije. Označujući učitelja u njegovoj složenoj ulozi drugog roditelja, poučavatelja, partnera, uzora i sl. određuje mu istodobno i perspektivu. Razotkrivajući ga kao čovjeka koji funkcionira u složenim uvjetima današnje škole, autorica nam pokazuje koliko osjeća učitelja jer nam ga približava kao osobu koja je u životu svakog od nas ostavila svoj trag.
Dr. sc. Jasna Krstović
- IZ SADRŽAJA
- 1. Uvodna razmatranja
- 2. Specifičnosti metodološkog pristupa
- 3. Hijerarhija i komunikacija
- 3.1. Uvod
- 3.2. Subjekti komunikacije
- 3.3. Sadržaji komunikacije
- 3.4. Izbor iz dokumenata
- 3.5. Analiza dokumenata upućenih iz jedne osnovne škole višim razinama prosvjetne hijerarhije i drugim subjektima u okruženju
- 3.6. Zaključak: osnovne značajke komunikacije unutar prosvjetne hijerarhije
- 4. Učitelj - iza zatvorenih vrata
- 4.1. Uvod
- 4.2. Predstavljanje sugovornika
- 4.3. Motivacija
- 4.4. Ličnost i uloga
- 4.5. Sloboda i sigurnost
- 5. Ravnatelj - nešto između
- 6. Uputstva za uporabu roditelja
- 7. Novi saveznici
- 8. Zaključak
- Sažetak / Riassunto / Summary
- Epilog
- Literatura
- Prilozi
- Popis predmeta koje je vrh prosvjetne hijerarhije uputio školi - školska godina 1995/96.
- Popis predmeta koje je škola uputila različitim subjektima u školskoj godini 1995/96.
- Etički kodeks za učitelje (NEA)
- Učiteljska zakletva (NEA)
- O AUTORICI