Detalji
Roman Oko Ognja sagledava aspekte promjenjivosti svijesti individue i propituje mogućnosti za napuštanje totalitarnih normi i praksi. To je roman odbjeglog špijuna, kako zapravo i glasi njegov podnaslov, roman uhode koji napušta svoj nečasni posao i odlučuje obznaniti istinu. U njegovu preobražaju oslikana je situacija savremenog čovjeka uhvaćenog u mrežu špijunaže u prostoru i vremenu koji su određeni granicama nevidljivog totalitarnog sistema. Promjena svijesti špijuna i preobražaj njegova identiteta, ali i sve drugo unutar romana kreće se u nestvarnom ambijentu sličnom snu i uveliko podsjeća na atmosferu užasa koja se može usporediti sa velikim djelima evropske i svjetske književnosti.
Međutim, u trenutku kad tajanstveni špijun dostavi rukopis knjige nepoznatog autora izvjesnom primatelju počinje da se raspada sistem kontrole uma i razbija iluzija o trajnosti totaliteta.
Angažman primatelja u pogledu sastavljanja izrezanog romana, odnosno slaganja fragmenata jedne priče u istu tu priču sa promijenjenim slijedom događaja i hronotopom, specifičan je književni postupak koji se uovoj postmodernističkoj igri ostvaruje kao doprinos na razotkrivanju tragova savršeno počinjenog zločina.
Primateljevim intervencijama slaganja fragmenata romana odbjeglog špijuna po principu logike u prvom planu prozne strukture artikulirat će se priča o ljubavi - jednako opasna kao ples smrti oko ognja. Na koncu, zarobljena u prostoru između legende i mučnog sna priča o ljubavi Draginje i Dragoje ostvaruje se kao ironizirajuća gesta kojom se propituje smisao ljubavi u mračnoj i mučnoj atmosferi užasa, mreži špijunaže i uhođenja.
Dženan Kos
Prva nagrada za najbolji neobjavljeni roman Fra Grgo Martić 2015.