Detalji
Originalnim pristupom, uz nužno teorijsko izlaganje ishodišta i razvitka sukoba, autorice opisuju tehnike i metode konstruktivnog sučeljavanja s konfliktom čija je svrha usvajanje nenasilnih pristupa rješavanja sukoba (34 interakcijske igre, skala za samoprocjenu znanja i sl.).
PREDGOVOR III. IZDANJU
Interes za poticanje nenasilnog rješavanja sukoba u dječjoj dobi sve je veći, o čemu svjedoči i treće izdanje ovog priručnika.
Prvo izdanje nastalo je tijekom 1992. godine (objavljeno je u ožujku 1993.) kada nam je namjera bila pomoći dobrovoljkama i dobrovoljcima - studentima socijalnog rada i psihologije - koji su nastojali olakšati i obogatiti život prognanoj djeci. Nismo se mogle osloniti na dotad našu oskudnu literaturu o ovoj temi, pa smo svoj pristup temeljile na osnovama grupnog rada (Toseland i Rivas, 1984.) te na dotadašnjim iskustvima i spoznajama o poticanju konstruktivnog rješavanja konflikata školske djece (Putzman i sur., 1988.; Kreidler, 1984.; McGinnis i Goldstein, 1984.) koje smo nastojale prilagoditi našim uvjetima.
Drugo izdanje priručnika (objavljeno u ožujku 1994.) dopunile smo novim igrama i aktivnostima jer smo u daljem radu s izbjeglom djecom uočile koje dijelove priručnika valja proširiti i na koji način. Tako smo proširile poglavlja koja se odnose na samopotvrđivanje i suosjećanje djece; detaljnije smo opisale korake nenasilnog reagiranja u nekim situacijama sukoba i posredovanja među djecom.
Tijekom vremena naš je priručnik nadišao svoju prvotnu namjenu - postao je korisnim štivom školskih i vrtićkih pedagoga i psihologa, učitelja, odgajatelja, socijalnih pedagoga, socijalnih radnika, roditelja. Priručnik se koristi u različitim sredinama: od vrtića, školske učionice, dječjeg doma, ustanova za odmor i rekreaciju do obiteljskog doma.
To ulijeva nadu da će učenje vještina nenasilnog rješavanja sukoba od najranije dobi postupno stvoriti okružje u kojemu će biti manje sukoba a više razumijevanja te u kojemu će se sukob poimati kao naravna pojava u ljudskoj zajednici koji proizlazi iz dobrodošle različitosti shvaćanja i interesa ljudi, ali koji se može riješiti nenasilno i kreativno, na dobrobit svih koji su se u njemu našli.
IZ SADRŽAJA
- Predgovor III. izdanju
- Konstruktivno rješavanje sukoba kao socijalna vještina
- Što je sukob
- Što su socijalne vještine
- Učenje socijalnih vještina kroz grupnu interakciju
- Tijek učenja konstruktivnog rješavanja sukoba u dječjoj dobi
- Početna faza
- Središnja faza
- Suradnja i natjecanje
- Komunikacija
- Samopoštovanje i suosjećanje
- Konstruktivno rješavanje sukoba
- Posredovanje
- Završna faza
- Evaluacija
- Početna iskustva iz prakse
- Literatura
- PRILOZI
- Razvoj konflikata u djec
- Pristupi rješavanju konflikta
- Kako objasniti što je konstruktivno i nenasilno rješavanje sukoba?
- Kako uspostaviti pravila ponašanja u grupi?
- Što je strukturirano učenje
- Što vi mislite o suradnji i natjecanju?
- Što raditi kad si gubitnik?
- Što je aktivno slušanje?
- Ishodišta programa konstruktivnog rješavanja konflikata
- Rješavanje problema
- Nekoliko sukoba - za vježbu!
- Oluja mozga
- Kako reagirati na zadirkivanje?
- Što radimo kad smo nepravedno optuženi?
- Kako prikupiti podatke o ishodima strukturiranog učenja u grupi