Detalji
Četvrti stub Ilhama je poetsko ostvarenje Kap uhvaćena u Pehar Ljubavi, nominalno označeno kao divan. Divan kao poetska forma bio je, vjerujem, najpogodniji da bi teozofija Ilhama adekvatno korespondirala sa stvarnošću religijskih diferencijacija, ali i sa svijetom konkretnog umjetničkog djela.
Divanska lirska forma i inače ima mistično-religioznu podlogu, te je iz najmanje dva razloga dala pogodan teren autorici da dadne zamaha stvaralačkoj mašti. Ponajprije ona i jeste lirik i, kako sam već naglasio, sva njena ostvarenja, bez obzira na formalnu organizaciju teksta, i jesu lirska, a zatim moramo imati na umu cjelokupnu integrativnu nit Ilhama, kojoj ni mističnost ni religioznost nisu daleke. Naglasit ću i to da divanska forma u konkretnom djelu nije do kraja dosljedna i da postoji nekoliko digresija u tkivu divana koje su formalno pisane kao prozne epizode. Kao takve, ove digresije ne gube nipošto od onog suštinski lirskog u njima - misaonosti, slikovitosti, osjećajnosti i goleme simbolike.
Simbolično ime u naslovu - kap - metafora je za ljudsku spoznaju Apsolutnoga u obimu i formi koju čovjek, odnosno žena, mogu obuhvatiti moćima svog nemoćnog uma. Ova Kap svojom formom ne gubi osnovne odlike slapa. Ona je minijatura životno-spoznajnog procesa, ilustracija spoznaje.
Možemo kazati za Kap uhvaćenu u Pehar Ljubavi da je dio petoknjižja koje do kosti razotkriva srž autoricinog idejnog aspekta i književno-umjetničkih nastojanja.
Analogno određenoj sinhroniziranosti Ilhamovog petoknjižja, sa sigurnošću možemo ustvrditi da se svaki od 5 simboličnih stubova može čitati neovisno o drugima.
Kap uhvaćena u Pehar Ljubavi vjerovatno je mjesto s kojeg treba započeti iščitavanje ovog remek-djela Esme Bandić. (Ermin Čelenka Skomoranin)