Detalji
Potraga za neprolaznim
Odabrati kao profesiju pisanje kazališne kritike znači odabrati profesiju uz koju u paketu nerijetko dolazi i negativni predznak koji proizlazi iz većinske percepcije kritičara kao neostvarena umjetnika, kojemu je pisanje o kazalištu jedina preostala opcija, što u ponekim slučajevima i nije daleko od istine. Upravo stoga željeti kvalitetno i dugoročno pisati o kazalištu znači i svakom napisanom riječju mijenjati tu ustaljenu percepciju i kao konačni cilj postići uvažavanje izrečenog mišljenja na raznim kazališnim stranama, što je moguće ako je tome izvor u istinskoj naklonosti i ljubavi prema kazališnom činu bez obzira na vlastiti udio u njegovu stvaranju. Samo takvo polazište omogućit će pisanje za kazalište - kao prave svrhe ovoga posla, a ne nasuprot istom.
Naravno, iskreno voljeti teatar nije dovoljno. Tek kad se u to, kao u slučaju pisanja Dalibora Foretića, uklope i ostala obilježja - s jedne strane sklop duboka promišljanja, erudicije, sposobnosti sagledavanja i povezivanja različitih komponenti koje dovode do kazališnog čina, a s druge osobnost u pristupu, ali takva da se pronalazi idealna mjera između izricanja vlastita stajališta o predstavi i nepristrana pristupa koji proizlazi iz želje - zajedničke i kazališnom ansamblu i kritičaru - da predstava što bolje uspije, takva kritika, bila ona pozitivna ili negativna, a omjer je u Foretićevu slučaju podjednak, bit će ponajprije i najvažnije - konstruktivna, čime odgovara na pitanje što kazališna kritika u svojoj biti jest. Ali, i više od toga: kazalište je Foretiću postalo istinska i konstantna inspiracija pa ovi prikazi nadilaze funkciju dokumentiranja i iz metateksta postaju tekstovi kojima je moguće prići i kao zasebnim proznim ostvarenjima. Na tim mjestima u kojima mu je, kako sam navodi, izazov da kazališnu metaforu nadogradi metaforama riječi omogućio da doživi trenutke posvećenosti poezije, njegovi tekstovi postižu punu vrijednost (približavajući se i esejističkome i memoarskom), a pisanje o kazalištu prelazi u pisanje kazališta.